Medlem

Här hittar du som medlem i Bostadsrättsföreningen Flora i Hägersten nyttig information om Florahuset.

Frågor & svar

Nedan har vi samlat svar på de frågor som medlemmar har om Florahuset. Frågor och svar kommer att kompletteras och ändras över tiden för att vara aktuella.

Lägenheten

Här följer frågor och svar angående din lägenhet.

Hur felanmäler jag något i min lägenhet?

Läs mer under Felanmälan.

Vad är det för värmeförsörjning i lägenheten?

Fjärrvärme. Vattenburen golvvärme. Observera att det inte är ”komfortvärme” i lägenheten – dvs det är inte varma slingor i hela golvet utan snarare några värmepunkter per lägenhet.

Kan jag styra värmen?

Då värmen är central så kan man inte påverka den väldigt mycket i lägenheten. Man kan värma på något under vinterhalvåret och under sommaren stängs värmen av helt och hållet.

Hur får jag el i lägenheten?

Du behöver själv:

  1. Teckna elnätsavtal med Ellevio. Till anmälan.
  2. Teckna avtal med valfri elleverantör

Vad är det för golv och hur sköter jag det?

* Förutsatt att de inte bytts ut sedan nybyggnation.

Tarkett. Läs mer om hur du sköter det via nedan länk.

https://konsument.tarkett.se/sv_SE/node/skotsel-golv-5659

Vad är det för färg på väggar och i tak?

* Förutsatt att det inte målats om sedan nybyggnation.

Väggar & tak: NCS S0500-N

Vad är det för garderober och skåp?

Vedum.

Vad är det för färg på garderober och skåp?

* Förutsatt att de inte bytts ut sedan nybyggnation.

Något av följande alternativ:

  • F59 ANTRACITGRÅ NCS S 6500-N
  • F79 SANDBEIGE NCS S 4005-Y20R

Hur tar jag hand om garderober, skåp och bänkskivor?

Skötselråd kan du läsa mer om på Vedums webbsida. Läs mer.

Får jag hyra ut min lägenhet?

Kontakta styrelsen med din förfrågan om uthyrning i andra hand.

styrelsen@florahuset.se

Vad gör jag om elen går?

Kan bero på olika saker. Det kan t.ex. bero på att vatten kommit i kontakt med ett eluttag eller att en propp har gått. Titta i elcentralen om jordfelsbrytaren slagit ut – dra då tillbaka vredet.

Om delar av lägenheten är strömlös kan det bero på att säkringen på en av de tre huvudfaserna som förser lägenheten med el har slagit ut. Gör då en felanmälan till SBC så byter de säkring. Elskåp för byte av säkringar till din lägenhet finns i korridoren på ditt våningsplan. Om SBC inte vet var skåpet finns så påminn de om att det är i korridorerna på varje våningsplan och att det är 16 ampere säkring som gäller vid byte.

Säkring 16a

Varför har jag så dålig täckning?

Det beror på densiteten i den nya betongen. Ett tips är att aktivera WiFi-samtal i inställningarna på din telefon, då går samtalen också via ditt trådlösa nätverk. De flesta operatörerna stödjer den här funktionen.

Får jag grilla på balkongen?

Grillning sker under eget ansvar samt med förnuft och respekt för grannar. Endast gasol, pellets och elgrill tillåtna. Tänk på att fasaden är av trä och se till att ha brandskyddsutrustning exempelvis brandsläckare nära till hands.

Läs övriga ordningsregler.


Installera, montera & renovera

Vad gäller vid renovering i min lägenhet?

Så fort det rör sig om mer omfattande renoveringar måste du kontakta styrelsen för ett godkännande. Det kan t.ex. handla om att planlösningen ändras.

Att måla väggar och tak kan ju ses som omfattande arbete men inte som en särskilt betydande för lägenheten och det är ett exempel på när man inte behöver kontakta styrelsen.

Vad får jag installera/montera på balkongen?

Du får inte göra några hål alls på balkongen – dvs inte i väggar/panelen eller i golv/tak.


Bredband & TV

Florahuset har valt Tele2 som leverantör av bredband och TV. Här följer frågor och svar angående bredband & TV.

Varför har jag dålig signal för trådlöst nätverk

De tjocka betongväggarna gör att signaler kanske inte blir så starka om du sitter långt från router och bakom betongvägg.

Måste jag beställa tjänsterna själv?

Ja. Kontakta leverantören.

Hur aktiveras min lägenhet för bredband och TV?

Registrera dig som kund hos Tele2.

Hur får jag nätverk (internet) i lägenheten?

Registrera dig som kund hos Tele2. Basutbudet ger dig bredband och nätverk till en av elcentralens port.

Hur installerar jag Tele2-router?

Såklart bör du följa de instruktioner som Tele2 tillhandahåller. Här följer dock några tips som är specifika för Florahuset:

  • Koppla nätverkskabel mellan WAN-porten på Tele2-router (hem-router) direkt till den nätverksport i el- och mediacentralen som förser lägenheten med nätverk. Det är i regel nätverksporten högst upp till höger i el-och mediacentralen
  • Du kan koppla en egen router till Tele2-router och använda den som en ”bridge/brygga”
  • De övriga nätverksportarna i el- och mediacentral är numrerade och till för förlängning av nätverk till specifika rum och portar i lägenheten
    • Nummer på port i el- och mediacentralen ska vara detsamma ute i lägenheten
  • Du måste inte ha Tele2-routern i elcentralen utan kan förlänga med nätverkskabel via numrerad övrig port till det rum du vill att routern ska finnas

Hur snabbt är bredbandet?

Baspaketet från Tele2 erbjuder 100 mbit / sekund.

Kan jag uppgradera bredband?

Det kan du göra själv via Mina sidor på Tele2 eller ringa dem.

Kan jag få fler kanaler?

Uppgradera ditt abonnemang hos Tele2

Hur får jag tv-kanaler?

Registrera dig som kund via Tele2 och anmäl adress. Du får en Digitalbox skickad till dig som du kopplar till den Tele2-router som du också beställt.


Miljörum

Når du via Cedergrensvägen intill entrén.

Hur sorterar man?

Trots bilder som beskriver vad som ska återvinnas i respektive sopkärl är det förvånansvärt mycket som hamnar fel. För dig som inte riktigt vet hur man gör kan du lära dig via nedan länk. Lycka till!

https://www.sopor.nu/sortera-återvinn/

Varför doftar det illa i miljörummet?

Särskilt under sommarhalvåret kan det bli extra stank i miljörummet. Enligt SBC kan det bero på, utöver soporna, att det inte står vatten i brunnen. Det finns en vattenslang – hjälp oss gärna att spruta lite vatten i brunnen så ska stanken försvinna.

Förråd

Finns på bottenplan -1 eller på våningsplan 1.

Postfack

Finns i entrén vid Cedergrensvägen.

Hur får jag mitt namn på skärmen?

Anmäl till SBC så fixar de så att ditt namn hamnar på postfacket.

Porttelefon

Finns vid bägge entréerna. Besökare kan ringa din telefon via porttelefon och du kan släppa in dem genom att trycka på siffra 5 på din knappsats.

Ansluta telefonnummer?

Du hör av dig till SBC om du vill att ditt nummer ska anslutas till funktionen.

Boendetavlor

Finns i bägge entréerna och är digitala.

Hur får jag mitt namn på boendetavlan?

Anmäl till SBC så fixar de så att ditt namn hamnar på boendetavlan.

Hiss

Går att åka mellan samtliga våningsplan.

Vad gör jag om det är fel på hissen?

Felanmäl via hissjour – inte via SBC.

Felanmäl

Cykelförråd

Det finns två cykelförråd. Ett via Cedergrensvägen och ett i bilgaraget. Övervakningskameror finns i bägge utrymmena.

Garage

Entré via Cedergrensvägen.

Hur får jag en garageplats?

Anmäl ditt intresse här.

Finns det platser för MC?

Anmäl ditt intresse här.

Ekonomi

Hur betalar jag avgift?

Avgift/hyra betalas i förskott. Du får alla tre avierna för respektive kvartal samtidigt. Du kan betala din avgift/hyra på följande sätt:

  • Autogiro – anslut er via er internetbank till föreningens namn
  • E-faktura – anslut er till E-fakturaavtal SBC SverigesbostadsrättsCentrum
  • Manuell inbetalning
  • KIVRA – är ni anslutna till Kivra så kommer era fakturor automatiskt dit, vill man inte ha dem dit så behöver man logga in på sitt KIVRA och avböja fakturor från SBC SverigesbostadsrättsCentrum

Var hittar jag mina fakturor?

Du har som medlem möjligheten att logga in på Mina sidor hos SBC. Där kan du enkelt hämta kopior på dina fakturor och se ev dokument som styrelsen lagt upp för medlemmar. Du loggar in med mobilt BankID.

Vad gäller om jag belånar lägenheten?

Sveriges BostadsrättsCentrum (nedan ”SBC”) har fullmakt av styrelsen att att handha föreningens lägenhetsförteckning, lämna utdrag ur förteckningen, skriva under handlingar som pantförskrivningar, lämna underrättelse till panthavare.

Detta innebär att om du belånar din lägenhet skall handlingarna från banken skickas till SBC kundtjanst@sbc.se. SBC registrerar dem och skickar tillbaka bekräftelse till banken.